SPRÅKRESAN : TOM OTIENO ODHIAMBO

Vilken betydelse har andra människors bemötande? Hur mycket påverkas vi som individer av samhället? Hur blir jag bemött om jag har svårt för att göra mig förstådd i de svenska språket? Nu ska jag titta på "Språkresan" Som handlar om Tom Oteno Odhiambo som flyttar hela vägen från Kenya till Sverige för kärlekens skull, i detta program får man se hur han kämpar för att lära sig svenskan och hur tufft det kan vara att möta fördommar i ett främmande land.


Det som jag reagerade direkt på var att Tom uppskattade att hans flickvän bildade sina egna åsikter och var viljestark. Han berättar att kvinnorna i Kenya följde männen och att han föll för sin flickväns egna initiativ. Detta säger mig att han har ett modernt tänk och därmed får jag ett gott öga för honom direkt. Jag tror att många svenskar väljer att vara fördomsfulla mot invandrare då man har förutfattade meningar kring deras syn på kvinnor.
Tre minuter in i de 28 minuter långa klippet sitter jag spänt och tittar på när Tom vandrar runt i Stockholm för att hitta Kungsträdgården, till sin hjälp har han sin engelska och några få ord på svenska att pussla med. Jag förstår genast att han måste känna sig så hjälplös, men ändå stark - väldigt stark...
När jag senare i programmet hör honom berätta sittandes på sin språkkurs i Svenska att han talar sex språk sedan tidigare åker min haka ner till bröstet. SEX SPRÅK? Och ändå har han fortfarande motivation till att lära sig ytterligare ett nytt språk, what an awesome human being! Jag fortsätter förvånas då han berätter att han har en masterexamen i journalistik. Jag känner mig genast fördomsfull, inte trodde jag att en ung kille från Kenya hade talanger som dessa och en examen som journalist dessutom. Mina första tankar om hans bakgrund visade nu sig inte alls stämma överens med verkligheten, vad trångsynt jag känner mig helt plötsligt!
Med tanke på hans begåvning och utbildning förstår jag att det måste kännas oerhört frustrerande att börja läsa på lågstadienivå igen, dessutom kommer han med all säkerhet ha svårt för att bli sedd för den intellektuella människan han verkar vara. Jag blir irriterad och förbannad på vårt samhälle som utger sig för att värdera lärande och utbildning, ändå sätter vi invandrare med läkarutbildning till att rensa rabatten utanför komunhuset.
Trots detta anser jag att Tom försöker se positivt på hans nuvarande livssituation, hans kärlek till Elina - hans flickvän måste vara väldigt stark!
Tom hamnar i en konflikt med hyresvärden då hon vägrar att prata engelska med honom, "här pratar vi svenska" säger hon hånfullt och ilskan stiger i min kropp. Trots artiga försök får Tom inte reda på vad problemet handlar då hyresvärden vägrar ge med sig. Hon anser att hon inte behöver förklara sig för Tom, trots att han står tillsammans med Elina på kontraktet. Jag börjar genast fundera på hur denna hyresvärd skulle bemöta ett invandrarpar utan några kunskaper inom de svenska språket?
Tom säger själv att när han lär sig svenskan kommer detta öppna en ny dimension för honom, han vill vara självständig och kunna klara sig i vardagen utan att vara beroende av andra.
Istället för att ägna sig åt det som Tom är bra på står han och plockar disk på en resturang i Stockholm. Trots hur hans arbetssituation ser ut försöker han att ha ett så positivt tänk som möjligt, han anser sig hela tiden utvecklas tillsammans med sina arbetskamrater och är glad över att ha ett arbete. Som mål i livet har han att bli en bra journalist och jag hoppas verkligen att han kommer få den chansen! :)


Programmet hittar ni här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0