Stress och stresshantering

1. Vad är stress?
Stress är något som uppstår när man upplever en stor obalans mellan vad man kan prestera eller vilka resuser man har, även vilka krav man har på sig själv och sin omgivning. Stress är ett krisberedskap och kroppens reaktion på flykt eller kamp. Stress är faktiskt anledningen till att vi människor överlevt som art, stressen är grunden i överlevnadsinstinkten. När vi upplever måsten och krav, att vi inte har någon kontroll eller inte kan något - det innebär stress för oss människor. 



2. Vad gör dig stressad?
Det är så mycket som gör mig stressad. Jag kan i stort sett bli stressad av allt, men det handlar om vad man gör det till. Eftersom att jag är en väldigt känslosam person kan jag lätt känna av stressen och jag vet att det är något som jag behöver jobba med. Jag kan uppleva stress i vardagen och hamnar på något sätt dagligen i väldigt stressade situtationer, jag tror att det dels har att göra med min brist på struktur och rutiner. En kaotisk omgivning leder i sin tur till att saker försvinner och att man glömmer bort saker som senare leder till stress. 

3. På en skala från 1-10 var ligger din allmänna stressnivå just nu?
Jag skulle chansa på att jag ligger mellan 7-8 vilket är alldeles för högt. Arbetar dock med stressen och förhoppningsvis lär min stressnivå sjunka framöver.

4. Hur reagerar du när du blir stressad?
När jag blir stressad upplever jag det som att min tillvaro faller samman. Jag vill då släppa allt, dra ett täcke över huvudet och bara försvinna. För mig och säkerligen de flesta andra männsikor är stress en väldigt obehaglig känsla. Men jag är väldigt stresskänslig och det har påverkat mig mycket genom skolåren. När jag har för mycket omrking mig vill jag - som jag tidigare nämnt bara stanna upp tiden och bortse från att problemen finns. Vilket kanske är en natrulig reaktion men samtidigt är det väldigt frustrerande när man inte känner att man har kraften till att ta itu med problemen själv när det blir för mycket för en.

5. Vad händer i kroppen när vi blir stressade rent fysiologiskt? (Redogör för vad som händer hormonellt, i hjärnan, i hjärtat, med blodet och andningen med mera)
Vår stress börjar alltid i hjärnan, i våra tankar. När vi blir stressade så går det ett alarm från binjurarna som är en endorkin körtel, vilket betyder att den producerar hormoner. Vid stress utsöndras tre olika sorters hormoner:
  • Adrenalin - Får oss att bli målinriktade, snabbtänkta och ger oss en "feeling good" känsla.
  • Kortisol - Denna hormon höjer våran smärtgräns, ser till så att vi inte hamnar i chock, trimmar imunförsvaret..
  • Nordadrenalin - Drar ihop blodkärlen så att blodtrycket höjs samt spänner kroppen och pumpar allt blod till musklerna.
På kort sikt kan dessa stresshormoner göra oss till en supermänniska, men efter en längre period är det inte lika lätt längre. Kroppen klarar av kortvarig stress men inte längre...
För kvinnor kan stress påverka både sexlusten och fertiliteten då könshormonerna åker ut när stresshormonerna kommer in. Även tillväxthormonerna minskar och de inte organen kan få det tufft och åldras snabbt. Vid stress så väntar till slut kroppen på en fysisk urladdning vilket kan leda till att vi får panikångestattacker.





Om stressen fortsätter för länge så förstör den hjärnas "ac" som kyler ner hjärnan - dvs serotoninet. Det blir en sån upphättning så att synapssignalerna inne i hjärnan bränns av vilket först påverkar hippocampus där minnet och koncentrationen sitter. Vid en väldigt lång period av stress kan den sjuke få samma symptom som vid Alzheimers. Alternativ till detta är då utbrändheten som också drabbar den person som levt i stress under en längre tid. Kroppen har nu fått nog och kopplar då ut alla sladdar.


Vid stress så slår hjärtat fortare, mer blod förs till musklerna och vi kan få tjockare blod som leder till muntorrhet. Blodet blir mindre i magen vilket leder till att magen inte arbetar lika bra, vi börjas andas snabbare och tydligare. Imunförsvaret drabbas även efter en längre period av stress så kroppen inte orkar spänna sig längre utan slappnar av vilket i sin tur leder till att vi lättare blir sjuka.


6. Redogör för olika strategier mot stress:
- Hur kan vi förebygga stress?
- Hur hantera akut stress?
- Ditt bästa stresstips?







8. Hur blir man utbränd tror du?
När man upplever att man har för höga krav på sig själv. Man känner att man har en massa krav och måsten som hela tiden måste uppnås för att inte bli uppfattas som misslyckad. Man har för många bollar i luften och ger sig fan på att ingen ska få åka ner. Man vill inte misslyckas, hur skulle det se ut? "Hur skulle det bli ifall jag inte hann med att styra alla trådar, faller mitt liv samman då?"  Man ligger nätterna igenom och oroar sig för saker som ; "Imorgon måste jag åka ner till vårdcentralen,  sen ska jag hinna till  mötet på jobbet" eller ; "Imorgon så måste den där elräkningen vara betald, annars är det kört för mig".
När man är stressad och slut kommer man till de stadie då man inte orkar hålla kvar alla trådar. En efter en försvinnar taktvis med energin i sig själv. Och när den sista tråden släppts har man även släptt all enegri och all livslust - DÅ är man utbränd!

Men! Det finns stor möjligthet att komma tillbaka igen. När man är i bott och har kämpat för något så länge så man inte orkar mer och faller samman kan det tyckas verka omöjligt att kunna ta sig upp. Men nu handlar det om att tillåta sig själv lite lugn och ro.  Och sedan måste man förstå att den kraft som man hade så att man blev utbränd fortfarande finns kvar och med hjälp av den så kommer man alltid att kunna klättra upp igen!
Dessutom är ens egna självkänsla enormt viktig rehabitering. Ge dig själv en chans, alla gör misstag, alla faller i bott men alla kan alltid klättre upp igen. Fyll dig själv med positiv energi, som ; det här klarar jag, eller ; jag duger precis som jag är! :) Livet gårvidare det som har hänt är passé och något som nödvändigtvis inte behöver forma oss som individer om vi inte vill det. Ingen annan än dig själv kan styra och kontrollera din glädje, det är DU som har kraften att förändra vad som helst om dig själv eller ditt liv eller vad du nu vill förändra.







9. Resonera kring vad du tror är individens respektive samhällets "fel" och ansvar när det kommer till stress, utbrändhet och stresshantering/läkning?
Samhället sätter stor press på oss Svenskar, vi förväntas leva upp till den redan satta stereotypen om hur en "bra" svensson skall vara. Depression är numera en folksjukdom och snart känns det som att varenda människa som man möter på gatan kommer att äta antideppresiva. Detta är väldigt tragiskt då vi i Sverige har det så pass bra i jämförelse med andra länder. Vi behöver lära oss att uppskatta allt det vackra vi har omkring oss - inse värdet i det vi har. Men vi förväntas vara supermänniskor hela tiden och vi är medvetna om att ifall vi inte kan leva upp till de förväntningar som vår omgivning kräver så kommer vi känna oss misslyckade.
Det är dags att sänka ribban, inse att vi alla har brister och att ingen är perfekt. Det är okej att vara deppig, utmattad och trött på livet ibland. Stannar man aldrig upp och känner efter hur man mår, utan hela tiden kämpar, kämpar och kämpar så kommer verkligheten ikapp en tillslut och då står man där som ett frågetecken i livet utan någon kraft överhuvudtaget. Man behöver vila, andas och låta sina tankar passera igenom huvudet. Ingen orkar att leva som en robot, även om man kanske skulle önska att man kunde göra det ibland för att orka med vardagen.
Tumblr_ljiacoqzcl1qb2dj2o1_500_large
Livet är till för att levas och till för att älskas. Mår man inte bra så finns det oändligt många sätt att förändra sin livssituation på, vi i sverige har bra förutsättningar för att kunna nå våra drömmar. Ingenting är omöjligt och det viktigaste är att man lyssnar till sig själv, följer sitt hjärtas röst och inte låter omgivningen styra ens liv.

Kommentarer
Postat av: Klaus

Hej Olivia!

Fint arbete och bra resonemang. Tycker också att du hittat väldigt fina bilder som åskådliggör dina tankar ännu tydligare.



Saknar svaren på frågorna 6-7? Kommer inte ihåg... sa jag att du skulle hoppa över dom? Vore kul att åtminstone få veta ditt bästa stresstips! :)



Hoppas att du får en mindre stressig tillvaro framöver. Kom ihåg att stress börjar i tankarna!



2011-04-14 @ 10:29:15
URL: http://engell-nielsen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0