Kärlekens betydelse

Hur stor betydelse har kärleken för en människas liv?




En människa skulle kunna ägna hela sitt liv åt att skriva om kärlek, kärleken är så omfattande och kanske ibland svår att förstå sig på. Man blir så liten när man rör i dessa frågor, det är så stort och så väsentligt.


Begreppet kärlek väcker många olika associationer hos människor och de flesta är positivt betingade. Men kärleken kan samtidigt väcka smärta, olycklig kärlek kan i vissa fall vara livslång. Kärleken har en betydande roll i våra liv oavsett vilket kön vi har och hur långt vi är gångna i livet. Många hävdar att kärlekens betydelse är meningen med livet.


Alla vill vi bli sedda, uppskattade och få bekräftelse. Kärlekens och relationernas betydelse har genom tiderna lyfts fram av såväl forskare, filosofer och författare inom olika områden. De är enade om att människan har en strävan efter att etablera och bevara nära relationer samt att vi alla har en strävan efter att bli älskade. Vi kan finna frågorna som berör kärlek i bl.a. konsten och musiken igenom alla tider.



Kärlek kan vara riktad mot abstrakta ting, allmänna konkreta ting eller specifika ting som en med människa eller ett husdjur. Kärleken finns i alla möjliga varianter, enligt gammalt grekiskt tankesätt delade man in kärleken i fyra olika former:



eros (grekiska), agape (grekiska), philia (grekiska) och libido (latin).


Eros
Eros är en kärleksgud i den grekiska mytologin, och symboliserar den romantiska och lidelsefulla kärleken, kärleken som aldrig mognar och växer upp. Eros motsvarighet inom den romerska mytologin är Amor, även kallad Cupido. Eros gestaltas symboliskt ofta som en bevingad barngestalt – en erot även kallad amorin eller kupidon.


Agape
Står för den förutsättningslösa kärleken, den självutgivande formen av kärlek och har ingen sexuell underton eller överton. Agape står också för hur (den kristna) Gudens kärlek är gestaltad i relation till människan, och hur människor ska älska Gud och varandra. Den latinska motsvarigheten är Caritas; den oegennyttiga kärleken uttryckt i handling.


Philia
Står för syskonkärlek (utan erotisk eller sexuell underton). Philia är ett begrepp för kärleken till sina släktingar, blodsbandet.


Libido
Är den sexuella och fysiska kärleken, vår könsdrift. Sigmund Freud benämnde den energi, livsdriften, människan fick ur sin könsdrift med det latinska ordet Libido. Motsatsen och komplementet till libidon var enligt Freud dödsdriften, Thanatos. Thanatos är aggressionen, den självdestruktivitet som vänds utåt mot andra.


Urklipp från Wikipedia


Men hur delar vi in kärleken idag? Vår tankevärld kring kärleken kanske grundar sig i dessa former. Vad vet jag?


Det skrivs och talas allt mer om att fysisk och psykisk närhet och att beröring är läkande, ibland till och med livräddande. Och något som fascinerade mig och gjorde mig djupt rörd var när jag läste om en liten apa som tappat tron på livet. Då den lilla apan övergavs av sin mamma tappade han livslusten och var nära på att dö av sorg. Men när han av en slump träffade den vita duvan förändrades hans syn på livet. Den numera lyckliga apan var inte längre apatisk och började tillfriskna. Deras relation kom att förändra den lilla apans liv...



Och den förändrade inte bara apans liv, kärleken till duvan räddade den lilla varelsen. Likaså har vi på senare år sett vilken betydelse kärleken har när spädbarn formas och utvecklas. Sue Gerhardt som är forskare har visat upp hur ett spädbarns hjärna utvecklas och formas beroende på hur det sociala samspelet mellan spädbarnet och dess vårdgivare ser ut. En god interaktion leder till utveckling i den sociala hjärnan (prefrontala cortex) som i sin tur bidrar till att barnet utvecklas känslomässigt. Är interaktionen däremot bristfällig kan det leda till att individen senare i livet får problem med depressioner, personlighetsstörningar eller drogmissbruk.


Om man väljer att se kärlekens betydelse och hur vi ger uttryck för den ur ett genusperspektiv kan vi se att kvinnan ofta förknippas med känsla och mannen med förnuft. Förnuftet anses ha ett högre uppskattat värde då det hänger samman med vetenskapen och hjärnans dominans till skillnad från hjärtats som knyts till känslan. Den strikta uppdelning efter hur de bägge könen bör handskas och uttrycka sina känslor blir därför en utav grunderna till den manliga överordningen.



Utifrån dessa könsroller så kan vi i dagens läge se att många män lägger band på sina känslor och väljer att ge kvinnan dessa successivt med tiden i tron på kvinnan inte ska tröttna lika lätt. Många män menar att man måste kontrollera sina känslor och att man aldrig bör visa dem fullt ut när det kommer till en kärleksrelation. Men är det verkligen så att kvinnan tröttnar? Jag tror personligen att denna sparsamma kärlek kan leda till konflikter i en relation. Så fort man inte känner sig uppskattad eller bekräftad söker man hela tiden efter svar. Det finns så mycket regler om hur man ska bete sig för att visa kärlek utan att uppfattas som efterhängsen eller överdriven. Kärleken är för många väldigt komplicerad.



Skulle jag klara av att leva utan kärlek? Svaret är nej, för mig är kärleken till mina nära och kära allt för mig. Men det finns dem som klarar av att leva utan kärlek, hur dem lyckas vet jag inte. De flesta blir deprimerade och nedstämda när de inte känner sig älskade, det blir även jag när jag tror mig inte vara omtyckt. De som prioriterar bort kärleken kan göra det pga. rädsla, religion eller dåliga erfarenheter tidigare i livet.



Vad jag har kommit fram till är att det finns många olika aspekter på vad kärlek är. Kärleken har olika betydelse för oss människor men för många är den livsavgörande. Personligen så skulle jag inte klara av att leva utan kärlek. För mig är kärleken allt och omges jag inte av människor som tycker om och älskar mig kan jag heller inte se någon mening till att leva. Jag har stor rädsla för att bli lämnad och jag kan se hur det har påverkat mig i relationer. Tanken av att vara ensam är väldigt skrämmande för mig. Och dessa känslor är jag garanterat inte ensam om att uppleva.


Det finns det säkerligen människor som inte lider av att leva utan kärlek, men frågan är hur deras kärlek till sig själva ser ut? Hur kan vi känna lycka om vi inte kan känna kärlek? Om vi inte kan känna kärlek i livet, vad är det då som känns meningsfullt att leva för? Filosofer har genom tiderna kommit med olika citat, här kommer några, kanske lite klassiska (?!) som satte igång lite tankar hos mig…

 

 


Den högsta lyckan i livet är förvissningen om att vara älskad för sin egen skull, eller rättare sagt: att vara älskad trots en själv. / Victor Hugo


Den kärlek som har uppstått plötsligt tar den längsta tiden att bota. / Jean de la Bruyère


Den som inte kan hata kan inte heller älska. / Voltaire


Det är bättre att ha älskat och förlorat än att inte ha älskat alls. / Alfred Lord Tennyson


Det är inte kärlek när två människor kryper ihop i ett hörn medan livet brusar förbi. / Märta Tikkanen


Egentligen finns vi till genom kärleken. Det är kärleken som bestämmer vad vi är. / William Sloane Coffin

 

Av : Olivia Blomström


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0